Skip to content
  • Home
    • About
    • News
    • Who we are
    • Accommodation
    • Sales
    • Press
    • FAQ
    • Careers
    • Contact
  • Festival
    • Go to Festival
    • Line Up
    • Play At ESNS
    • Programme
    • Timetable
    • ESNS 21 Kitchen
      • De Eierbal
    • Recommended by media
  • Conference
    • Go To Conference
    • Conference registrations
    • Accommodation
    • Networking
    • Programme
    • Timetable
    • Speakers
  • Awards
    • Music Moves Europe Talent Awards
    • European Festival Awards
    • Ijzeren Podiumdieren
    • Pop Media Prijs
    • Popgala Noord
    • Popprijs
    • Pop Stipendium
  • Talent
    • ETEP
    • Hit the North
    • Grunnsonic
  • Charts
    • ESNS Charts
    • Music Moves Europe Talent Charts
Menu
  • Home
    • About
    • News
    • Who we are
    • Accommodation
    • Sales
    • Press
    • FAQ
    • Careers
    • Contact
  • Festival
    • Go to Festival
    • Line Up
    • Play At ESNS
    • Programme
    • Timetable
    • ESNS 21 Kitchen
      • De Eierbal
    • Recommended by media
  • Conference
    • Go To Conference
    • Conference registrations
    • Accommodation
    • Networking
    • Programme
    • Timetable
    • Speakers
  • Awards
    • Music Moves Europe Talent Awards
    • European Festival Awards
    • Ijzeren Podiumdieren
    • Pop Media Prijs
    • Popgala Noord
    • Popprijs
    • Pop Stipendium
  • Talent
    • ETEP
    • Hit the North
    • Grunnsonic
  • Charts
    • ESNS Charts
    • Music Moves Europe Talent Charts
Tickets

Economische waarde en merkkracht ESNS stijgt spectaculair

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Share

De economische waarde van ESNS (Eurosonic Noorderslag) is in de periode 2011-2018 spectaculair gestegen, naar jaarlijks 4,7 miljoen euro. ESNS is uitgegroeid naar een topmerk in de Nederlandse evenementensector en het enige Groningse evenement met een nationale uitstraling. Dit blijkt uit een onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Dit onderzoeksbureau deed eerder hetzelfde onderzoek voor festivals als Oerol, International Film Festival Rotterdam, Concert at Sea en North Sea Jazz.

Het saldo van de kosten en baten van ESNS leverde Groningen in 2011 nog 1,7 miljoen euro op. Dit is in 2018 opgelopen tot een nettowinst van jaarlijks 4,7 miljoen euro. Wethouder Joost van Keulen: “Dit onderzoek geeft aan dat de investeringen in Eurosonic Noorderslag een prima rendement opleveren voor stad en regio en leidt tot forse extra omzet in bijvoorbeeld de horeca. Daarnaast is het pure winst dat Eurosonic Noorderslag een nationaal topmerk is geworden. Dat mensen in heel Nederland de naam van dit evenement kennen, is geweldig voor de landelijke profilering va Groningen.”

Nationaal merk
Sinds 2012 heeft ESNS een nationale merkstatus, terwijl het evenement in 2011 nog een regionaal consumentenmerk was. In 2018 is ESNS uitgegroeid tot een topmerk in de Nederlandse evenementensector. ESNS neemt onder de culturele evenementen in Nederland de 15e positie in op het gebied van merkkracht. Het is hiermee het enige Groningse evenement met een nationale uitstraling. Onder de inwoners van de provincie Groningen is ESNS het 3e festival dat spontaan genoemd wordt.

De binding van het evenement met haar bezoekers is sterker dan bij een gemiddeld festival, met name bij de congresbezoekers: ruim 80 procent van de bezoekers geeft aan volgend jaar terug te keren. Dat blijkt ook uit de waardering: ESNS krijgt ruim een 8 van de festivalbezoekers. Daarnaast waarderen artiesten ESNS, een voorbeeld daarvan is de van oorsprong Albanese zangeres Dua Lipa. Dua Lipa werd mede door haar succes op ESNS de meest gestreamde vrouwelijke artiest wereldwijd. Dua Lipa: “Eurosonic last year was the very first show I did with my band, it was the first festival with my band. It was a massive step in my career to get up and perform. I feel like now I’ve grown so much as an artist and it all kind of started in Groningen.”

Maatschappelijke waarde
Op de lange termijn vertegenwoordigt ESNS een maatschappelijke waarde voor Groningen van 173 miljoen euro. In 2011 was dit nog 31 miljoen. Deze stijging is met name te danken aan de stijging in publiciteit rondom het evenement. Ook is er een flinke stijging van het aantal festivalbezoekers (+34%) en conferentiedeelnemers (+36%). Gedeputeerde Henk Staghouwer en Patrick Brouns: “ESNS past goed bij het profiel dat we als Provincie willen uitstralen: ondernemend, ruimte gevend aan nieuw (muzikaal) talent en van economische toegevoegde waarde. ESNS lijkt hiermee een positieve formule gevonden te hebben om Groningen nationaal en internationaal op de kaart te zetten.”

Door toenemende internationale activiteiten en samenwerkingen met tal van organisaties uit de muziekindustrie heeft ESNS deze resultaten kunnen bewerkstelligen. Met de coördinatie van grote Europese projecten, zoals de European Talent Exchange Programme en een Europese muziekprijs (in 2019 de Music Moves Europe Talent Awards), heeft ESNS een grote impact op het internationale bereik van het evenement en daarmee op de stad en Provincie Groningen.

News Overview
SUBSCRIBE

SIGN UP TO RECEIVE THE LATEST ANNOUNCEMENTS, TIPS
NETWORKING INVITATIONS AND MORE

Facebook-f
Twitter
Instagram
Spotify
Youtube

PROUD PARTNERS OF ESNS

  • About
    • About ESNS
    • News
    • Mission
    • Who we are
    • Sustainability
    • Social responsibility
    • Careers
    • FAQ
    • Contact
  • Projects
    • ETEP
    • Hit The North
    • ESNS Art
    • ESNS Academy
  • Sales & Sponsorship
    • Sales & Partnerships
    • Business club
    • Partners
  • Press
    • Press center
    • Press accreditation
    • Press releases & newsletter
  • Attending ESNS
    • Conference registrations
    • Accommodation
    • Festival tickets
Menu
  • About
    • About ESNS
    • News
    • Mission
    • Who we are
    • Sustainability
    • Social responsibility
    • Careers
    • FAQ
    • Contact
  • Projects
    • ETEP
    • Hit The North
    • ESNS Art
    • ESNS Academy
  • Sales & Sponsorship
    • Sales & Partnerships
    • Business club
    • Partners
  • Press
    • Press center
    • Press accreditation
    • Press releases & newsletter
  • Attending ESNS
    • Conference registrations
    • Accommodation
    • Festival tickets
  • Terms & Conditions
  • Privacy Policy
  • Cookies
Menu
  • Terms & Conditions
  • Privacy Policy
  • Cookies

THE EUROPEAN MUSIC PLATFORM

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsAccept
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

SAVE & ACCEPT