Share
Music for everyone
The social responsibility efforts of ESNS are divided in individual projects as well as collaborations. ESNS is committed to giving both undivided attention.
Projects
Flextension
ESNS has committed itself to the flextension programme of the Municipality of Groningen. This programme offer welfare receivers short-term flexible employment. Welfare receivers participate on a voluntary basis with the goal to learn and grow. The flextension programme offer welfare receivers a world of possibilities and allow them to discover new functions and work fields. With the programme the municipality aims to increase the likelihood of reintroduction in the work force. It is a great initiative seen as a win-win for three parties, the welfare receivers, the companies participating in the programme and the municipality.
ESNS headquarters
Our headquarters in Groningen (Trompsingel 21) are the base of operation for the festival but also our regional and local collaborations. The headquarters offer workspaces for ESNS staff but also a host of freelances and small companies within the creative industries (for a low rental price). Currently, we are hosting approximately 25 creatives within our headquarters. In addition, ESNS has acquired the official accreditation to host internship positions for Noorderpoort students from the Event Organisation and Event Production programmes.
ESNS Young
Since 2019 ESNS has started with a YOUNG project, aiming to reduce the age of its current consumers. In 2022, 25% of the ESNS visitors will need to be 21 years of younger. To achieve this goal, we have introduced three initiatives; a Noorderslag Young ticket (designed for consumers up to 21 years of age), a ESNS Academy tickets (designed to attract students) and a ‘Geef een Toegift’ ticket (see below).
Collaborations
Ben je okè?
An initiative of Rutgers (nl) which asks festival, concert and club visitors to actively speak out against sexual intimidation. ESNS contributes to spreading the campaign message.
Geef een Toegift
ESNS participate in the ‘Geef een Toegift’ (translates to ‘Give a Gift’) initiative set out by the Verenigde Podiumkunstenfestivals. This initiative aims to give small income households the opportunity to visit festivals, concerts, theater performances, operas, etc. ESNS asks each paying costumer of its conference and festival to donate a minimum of €5,- to contribute to a ticket for these small income households. All donated tickets will be distributed by Quiet Groningen, who are in contact with several small income households in the town and region.
I Love My Ears
ESNS participates each year in the I Love My Ears campaign of the VNPF, drawing attention to hearing protection among its festival visitors. I Love My Ears is a nationally run and known campaign.
Take a Stand
As a member of Yourope, ESNS participates in Yourope’s initiative Take a Stand. Take a Stand’s mission: It‘s time to take a stand for Europe, and indeed for the whole world. To create a movement encouraging social cohesion in our society, promoting awareness and tolerance for all cultures, genders, races, religions, sexual orientations, colours and origins. To motivate people to participate in politics and social activities, speaking up for peaceful dialogue, humanism, tolerance and mutual understanding, to make the world a better place for every single individual and for all of us.
Keychange
Keychange is an initiative from the UK-based PRS foundation which aims to achieve a 50/50 gender balance in festival line-ups, venue programming, and more by 2020. The initiative is focused on solidifying the place and role of women in the music industry.
New Faces
ESNS is collaborating with New Faces, an initiative of Iepen Up (founded in 2018 as part of Leeuwarden-Fryslân Cultural Capital 2018), which lets refugees participate in the organization of festivals. The goal is to bring people from different backgrounds together and let this collaboration shine through in the festival.
Music for everyone
ESNS benadert maatschappelijk verantwoord ondernemen op twee wijzes; door eigen projecten te ondernemen en door samenwerkingen met andere organisaties aan te gaan.
Projecten
Flextensie
ESNS sluit zich aan bij de flextensie-regeling van de Gemeente Groningen. Deze regeling maakt het mogelijk om bijstandsgerechtigden op flexibele basis in te zetten binnen een organisatie. De uitkeringsgerechtigde meldt zich vrijwillig aan bij de gemeente en krijgt via Flextensie de kans om op een lonende manier werkervaring op te doen bij ESNS. Voor kandidaten met een bijstandsuitkering is Flextensie een eenvoudige manier om weer werkervaring op te doen en hun netwerk op te bouwen. De kans op een baan wordt daarmee aanzienlijk vergroot. Een win-win situatie voor zowel de kandidaat en een mooi voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Kantoor Groningen
We beschouwen ons nieuwe (grotere) kantoor als uitvalsbasis voor onze cultuurpijler-activiteiten: de samenwerkingen met diverse partijen in en rond de sector, in het noorden en nationaal. We bieden fysieke ruimte aan zzp’ers en kleine bedrijven uit de creatieve (pop-)muziekindustrie om te kunnen flexwerken tegen gereduceerde huurprijzen. We huisvesten inmiddels zo’n 25 externe creatieven binnen ons kantoor per jaar. Hiernaast biedt ESNS als erkend leerbedrijf voor Noorderpoort stage-plekken voor studenten van de opleidingen Evenementen Organisatie (EO) en Podium Evenementen Techniek (PET).
ESNS Young
Vanaf editie 2019 voeren we het project ESNS Young uit, met als hoofddoel om per 2022 een percentage van 25% van ons publiek onder de 21 jaar te laten zijn. Om dit te bereiken werken we dit jaar met drie instrumenten: de Noorderslag Young-tickets (voor jongeren t/m 20 jaar oud), de ESNS Academy-tickets (voor studenten WO, HBO en MBO) en de Geef een Toegift-tickets.
Samenwerkingen
Ben je okè?
Een initiatief van Rutgers (NL) waarbij ESNS zich committeert aan het streven naar een festival waar men kan geniet van de muziek en zich niet seksueel geïntimideerd voelt. De campagne vraagt om publieke participatie. ESNS draagt bij aan de bewustwording.
Dago Houben: “De bezoekers van ESNS zijn echte muziekliefhebbers die naar Groningen komen om nieuwe bands te ontdekken. Wij doen er alles aan om hen daar zo goed mogelijk van te laten genieten zonder dat zij zich zorgen hoeven te maken over hun veiligheid. Als we dankzij deze campagne allemaal een beetje beter op elkaar te letten zien wij dat als pure winst.”
Geef een Toegift
ESNS doet mee aan ‘Geef een Toegift’, een initiatief van de Verenigde Podiumkunstenfestivals om mensen met een kleinere beurs de kans te geven naar een festival te gaan. Doneer minimaal €5,- en sponsor hiermee gezamenlijk een ticket. Het ticket zal gaan naar iemand die de financiële middelen niet heeft, maar wel graag naar ESNS zou willen. Dit is in samenwerking met Quiet Groningen.
Tijdens het bestelproces in de webshop is er de mogelijkheid om een donatie ticket à €5,- aan te schaffen. Hiermee doneer je €5,- om ervoor te zorgen dat iemand anders naar het festival kan. Dit donatie ticket kun je zo vaak aanschaffen als je wilt. Meer bijdragen? Neem dan contact met ons op.
Lees ook: Eurosonic Noorderslag kiest voor Quiet Groningen!
I Love My Ears
Als partner van de VNPF draagt ESNS bij aan het uitdragen van de I Love My Ears (NL) campagne. Hiermee probeert ESNS aandacht te vragen voor gehoorbeschadiging door muziekconsumptie.
Take a Stand
Als lid van Yourope onderstreept ESNS het Europese festival-gedragen Take a Stand-project. Take a Stand wil bijdragen aan een beweging van internationale festivalbezoekers en muziekconsumenten die sociale cohesie uitstralen. Respect voor alle culturen, genders, rassen, religies, seksuele voorkeuren, en origine ligt aan de basis van dit project. Het daagt participanten uit om actief mee te denken en zijn/haar mening niet onder stoelen of banken te steken maar gezamenlijk te werken aan tolerantie en wederzijds begrip.
Keychange
Een initiatief van de PRS-foundation (gb) waarmee gestreefd wordt naar het in balans brengen van de gender verdeling in de muziekindustrie. Specifiek de achtergebleven positie van de vrouw wordt uitgelicht binnen dit project. ESNS heeft zich aan Keychange gecommitteerd tot 2022, wanneer een 50/50 balans tussen man/vrouw op het podium gerealiseerd dient te worden.
New Faces
Ook gaat ESNS dit jaar een samenwerking aan met New Faces, een initiatief van Iepen UP (Leeuwarden-Fryslân Cultural Capital 2018) dat er voor zorgt dat vluchtelingen worden betrokken in de organisatie en opbouw van festivals. Dit met als doel om mensen met verschillende achtergronden samen te brengen en te betrekken binnen de organisatie van o.a. ESNS.