Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Music for everyone

ESNS is working on generating a future proof festival which can be sustained for the years to come. ESNS’s sustainability programme focuses on six divisions; energy, food, transport, waste, water and fair trade. Within each division detailed work programmes are developed.

Energy
ESNS invests time in researching sustainable energy sources. The festival is a partner in the Powervibes project. The Powervibes project is initiated by Interreg and executed by TU Eindhoven. The project researches the possibility to construct a modular, easy to construct, wind and sun turbine that can be implemented on festivals across the globe. ESNS is one of the testing grounds for the turbine and actively participates in its conceptualization. ESNS ultimate goal is to derive all energy necessary to run the festival from other sources than electric or gasoline power units.

Food
All food consumed during ESNS will be sourced locally and needs to meet our sustainability standards. This includes not only ESNS’s onsite catering, but also its office lunches. In addition the consumption of meat will be reduced.

Transport
ESNS is researching how to reduce the impact of travel to and from the festival. We aim to encourage each consumer to travel sustainably and we’re in talks with the national railroad services NS, bus service Arriva and the bicycle company Swapfiets to see if we can reduce the travel footprint.

Waste
ESNS is investing in both reusable products as well as waste separation models. Single use plastic cups have largely been replaced with hard cups and our conference delegates bags are made from eco-friendly material. The former is an ongoing process and we continue to encourage our traders, sponsors, caterers, venues and the municipality to limit the use of single use plastic cups as much as possibility. This is all part of our pledge to Plastic Promise.

Water
The use of water on onsite locations and in backstage areas is currently being researched. We are in the process of determining the possibilities for change and improvement when it comes to water use and consumption.

Fair Trade
ESNS is a partner in two fair trade initiatives; Take a Stand and Innofest. Take a Stand is a European initiative which aims to create a movement encouraging social cohesion in society, promoting awareness and tolerance for all cultures, genders, races, religions, sexual orientations, colours and origins. It intends to motivate people to participate in politics and social activities, to speak up for peaceful dialogue, humanism, tolerance and mutual understanding, to make the world a better place for every single individual and for all of us. As such, Take a Stand is also part of our social responsibility initiatives.

Additionally, ESNS is one of the originating partners and ambassadors of Innofest. By partnering with Innofest we continue our mission to be a platform for innovation. Innofest invites companies based in the Northern Netherlands to create and test products on festival sites in the region. These festivals are microcosms of reality and true living labs to test innovation. Eventually tested and true products can be presented and sold on EPIC (European Production Innovation Conference).

More info about our sustainability initiatives? Download our sustainability outline here (Dutch only).

Music for everyone

ESNS werkt aan een programma om de duurzaamheid rondom het festival te vergroten. Wij werken hierin met 6 thema’s, namelijk: Energie, Voeding, Vervoer, Afval, Water en Fair Trade. Per thema zijn we bezig met het ontwikkelen van constructieve ideeën en alternatieve mogelijkheden.

Energie
Op het gebied van energie wordt er onderzoek gedaan naar duurzame energiebronnen. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met PowerVIBES in de ontwikkeling van een duurzame energiebron voor festivals. PowerVIBES is een Interreg project onder leiding van de Technische Universiteit Eindhoven. In dit project wordt een mobiele wind- en zonne-energie voorziening ontwikkeld, dat als pilot op ESNS wordt gepresenteerd. ESNS stelt als doel in de toekomst de energie die nodig is voor het festival volledig op te wekken zonder het gebruik van aggregaten.

Voeding
In het thema voeding ligt er een focus op het gebruik van lokale en duurzame producten, zowel tijdens de catering van het festival als de lunch op kantoor. Ook wordt er aandacht besteed aan het minder consumeren van vlees.

Vervoer
Op het gebied van vervoer willen we bezoekers graag stimuleren om duurzamer te reizen. Hiervoor worden samenwerkingen met o.a. NS, Arriva en Swapfiets onderzocht.

Afval
In het thema afval wordt een focus gelegd op hergebruik en afvalscheiding. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden hiervan. Zo is er een plan om de wegwerpbekers te vervangen door harde bekers en willen we de tassen voor delegates vervangen door een duurzamer (gerecycled) exemplaar. ESNS wil in samenwerking met, leveranciers, sponsoren, food-partners, de gemeente, de gebruikte locaties en alle andere betrokkenen het gebruik van single-use plastic binnen de catering, frontstage en backstage zoveel mogelijk beperken. Meer over onze Plastic Promise is hier te vinden.

Water
Op het gebied van water wordt gekeken naar het gebruik van water in o.a. kleedkamers en toiletten op de Grote Markt. Er wordt onderzocht wat de mogelijkheden en verbeterpunten hier zijn en mogelijke sponsors worden bekeken.

Fair Trade
Ten slotte wordt er gewerkt aan het thema Fair Trade. Hieronder vallen onder andere de samenwerkingen met Take a Standen Innofest. Take a Stand is een Europees initiatief met als doel het creëren van een beweging die sociale cohesie aanmoedigt en daarnaast aandacht en tolerantie vraagt voor alle culturen, geslachten, rassen, religies, seksuele voorkeuren, kleuren en afkomsten. Dit project is tevens onderdeel van ons programma Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Ook is ESNS een van de grondleggers en ambassadeurs van Innofest. Het doel hiervan is om innovatie een platform bieden. Innofest faciliteert noordelijke bedrijven om producten te creëren voor de wereldwijde sector die op EPIC vermarkt kunnen worden. Festivals in Noord-Nederland fungeren als living lab voor het testen en ontwikkelen van innovaties uit het bedrijfsleven; innovaties die klaar zijn om vermarkt te worden, worden gepresenteerd op EPIC aan de daar aanwezige internationale festivalmarkt.

Meer informatie over ons duurzaamheidsbeleid? Download de volledige tekst hier.