Live muziek in de toekomst: omgaan met de huidige en toekomstige economische uitdagingen
Presented by:
FRI
19 Jan -
13:30 -
14:30 -
Festivals & venues
Dutch spoken
De live popsector heeft een roerige periode (COVID en COVID-inhaaljaren) achter de rug, en nog altijd bemoeilijken diverse nieuwe crises de dagelijkse praktijk. De sector zit nog midden in de energiecrisis, moet daarnaast omgaan met de inflatie en de krappe arbeidsmarkt. Terwijl andere uitdagingen al opdoemen aan de horizon, zoals klimaatwetgeving (Bijv. CSRD) en vergrijzing van de bevolking. Tegelijkertijd lijkt er geen sprake van politieke meewind en her en der wordt al gesproken over forse bezuinigingen op cultuur en lastenverzwaringen. De sector moet eigenlijk investeren om klaar te zijn voor de toekomst in onder andere: a) het aantrekken of behouden en omscholen van talent; b) het diversifiëren van inkomstenbronnen (creatieve manieren bedenken om geld te genereren); c) verduurzamen en d) technologisch te innoveren. Maar hoe dan? Deze kosten gaan voor de baten uit. De genoemde crises maken goed duidelijk dat hoge productie en grote afhankelijkheid van publieksinkomsten (tickets, horeca) in combinatie met financiële krapte de wend- en weerbaarheid van de popsector, zoals deze nu opereert, flink in de weg staan. Menig festival stopt met bestaan. Podia trekken publiek, maar hebben het zwaar. Is het einde van het eigen verdienvermogen, waar de popsector altijd zo trots op is, in zicht? Hoe past de popsector zich aan, hoe wordt de sector economische uitdagende tijden meer weerbaar? We zetten de bovenstaande ontwikkelingen in een context en gaan in gesprek met Ward van der Stee van ABN AMRO (Sectoranalist Leisure) en Sietske Knüppe van Triodos (Senior relatiemanager Kunst en Cultuur) maar vooral ook met elkaar over o.a. het slim gebruik van kunstmatige intelligentie en automatisering, het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het optimaliseren van financieringscondities.