Anna van Nunen, Managing Director van ESNS, is tevreden met het succes van de 39e editie: "ESNS25 heeft opnieuw bewezen dat muziek zowel onze culturele kern als een waardevolle investering is. We hebben deze week in Groningen gezien hoe ons muziek ecosysteem floreert wanneer het goed wordt ondersteund. Van intieme showcases in kleine zalen tot grote optredens op het hoofdpodium van De Oosterpoort en inspirerende sessies op de ESNS Conference, door lokale podia te verbinden met internationale boekingskantoren, grote festivals met duurzaamheidsexperts, en aanstormend talent met muziekprofessionals. Om deze ontwikkeling door te zetten, moeten we blijven investeren in de basis: de oefenruimtes, de kleine podia en de talentontwikkelingsprogramma's. ESNS blijft bewijzen dat wanneer we investeren in het fundament van de muziekindustrie, we zowel culturele als economische groei creëren.”
"De diversiteit van de Europese muziek werd schitterend weergegeven tijdens ESNS25," zegt Programme Director Robert Meijerink. "We waren getuige van uitstekende optredens van Nederlandse artiesten zoals Marathon, Naomi Sharon, Personal Trainer, Real Farmer, en doorbreekshows van onder andere Daniela Pes, Big Mama en Bassolino uit ons focusland Italië, MRCY (uk), Sylvie Kreusch (be), Maquina (pt), Meule (fr), CVC (uk), Personal Trainer (nl) en Kosmonauci (pl) en vele andere Europese talenten. Het is bijzonder om te zien hoe artiesten zoals Music Moves Europe Awards winnaars YAMÊ (fr), Judeline (es) Kingfishr (ire), Naomi Sharon (nl), Night Tapes (ee), Uche Yara en genomineerden zoals Loverman (be), Woomb (bg) en Zimmer 90 (de) internationaal doorbreken.
De directe impact is direct duidelijk, geeft Anna van Nunen aan: “Artiesten boeken nu al festivaloptredens via European Talent Exchange, en uit de data die we ontvangen via ESNS Radar en Analytics zien we dat hun internationale fanbase snel groeit. ESNS blijft zich inzetten om niet alleen toekomstige headliners te presenteren, maar ook die unieke geluiden die de Europese muziek zo rijk en divers maken.” Robert Meijerink: “Dit is precies waarom festivals op ons vertrouwen om hun laatste spots op de line-up te vullen, of het nu voor hoofdpodia is of voor meer intieme settings."