Na een online stemronde voor publiek en een juryberaad kwamen uiteindelijk twee media-makers en een duo bovendrijven. Linda Hakeboom en Rolf Hartogensis maakten dit jaar de prachtige documentaire S10, dat het goed blijft gaan met mij, waarvoor ze de zangeres o.a. naar Turijn volgden voor het Eurovisie Songfestival. En eerder maakten ze eerder ook al memorabele portretten van Jett Rebel, Douwe Bob en Lil Kleine. Dan Vera Siemons de alleskunner, radio- en tv-presentator, podcast-host, interviewer, mediamaker extraordinaire en oh ja, ze staat ook nog regelmatig op festivals en in poppodia voor duizenden mensen te dj’en, alsof het niks is! En Arne van Terphoven, de dance-chroniqueur die als baas van Mary Go Wild een heel imperium van mooie muziekboeken heeft opgebouwd, eerder al boeken schreef over hardcore-legende Dano en Multigroove, en nu zijn aller-aller-allerlaatste boek heeft uitgebracht, over de zelden geïnterviewde muziekpionier The Prophet.
Maar er waren dit jaar meer popmediaproducties die opvielen bij de jury. De liefdevol gemaakte en taboedoorbrekende Zelfmoordshow van Tim op het Broek bij Kink, bijvoorbeeld. Het feit dat die radiozender toch weer FM-frequenties wist te bemachtigen in grote delen van het land. Ex-Kink-presentator Jasper Leijdens, de radio-dj die onder opkomende bands bekendstaat als de absolute liefhebber en go to-guy, en die inmiddels de overstap heeft gemaakt naar 3FM.
Er waren mooie producties in de hiphop-hoek, zoals de podcast over Opgezwolle’s classic album Eigen Wereld, gemaakt door Kees de Koning, die bijna twintig jaar na release blootlegt waar die plaat nou echt over ging. En Yous & Yay, die hun podcast op hoogst eigenwijze wijze wisten te vertalen naar een tv-format. Liefhebbersblog Hiphop In Je Smoel, dat van de ondergang werd gered.
Er waren boeken over Harry Slinger, Jack Poels, Rotterdamse pop, Taylor Swift, fancultuur. Beeldbepalende fotografen, zoals ouwe rot Paul Bergen (die hier eerder al op het podium stond) en nu zijn werk uit de zeroes bundelde in een boek. Maar ook jonge fotografen als Alicia Karsonopoero, die bij de Volkskrant een geheel eigen stijl ontwikkelde, en Philine van den Hul, die direct herkenbaar beeld maakt voor zo’n beetje alle grote Nederlandse bands. En de jury heeft vierkante ogen van alle mooie documentaires: een zeldzaam openhartige driedelige documentaire over super-popster Frenna, de serie Turkadelica over Turkse muziek in Nederland, een documentaire over Holland Pop, en een pijnlijk portret van de verstoten rapper Lil Kleine.
Maar uiteindelijk koos de jury voor een ander regie-koppel: Linda Hakeboom en Rolf Hartogensis. Zij maakten eerder al spraakmakende documentaires o.a. Jett Rebel, Douwe Bob, Lil Kleine (en NikkieTutorials!), die stuk voor stuk zouden bepalen hoe Nederland naar deze artiesten keek. Nu volgden ze S10 naar Turijn voor het Eurovisie Songfestival. De documentaire S10: Dat Het Goed Blijft Gaan Met Mij laat zien wat een snelkookpan die liedjeswedstrijd is, zeker voor een jonge artiest die soms worstelt met haar mentale gesteldheid.
Het valt op hoe dichtbij ze weten te komen, hoe S10 hen toeliet, en ook hoe ze met zo’n klein team, ondanks allerlei tegenslagen, zo’n mooie film wisten te maken. De timing van de documentaire was bovendien pijnlijk scherp: hij werd precies uitgebracht in de periode dat de Nederlandse inzending van afgelopen jaar, Joost Klein, werd gediskwalificeerd van het Songfestival. Kijk deze documentaire, en je snapt waarom artiesten slecht kunnen gaan in zo’n heftig media-spektakel.
En dan 3FM-presentator Vera Siemons. Weinig mediamakers zijn op zoveel fronten zo actief, en lijken ook overal meteen maar 110 procent te geven. Ja, Vera Siemons is een alleskunner, een Stubru-achtige persoonlijkheid met een geweldige smaak en mega-berg kennis over precies het type alternatieve popmuziek dat er anno 2025 toe doet.
Alsof dat nog niet genoeg is, draait ze ook elke paar weken wel een festival of poppodium aan gort als dj, van Paradiso tot TivoliVredenburg, van Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole tot Lowlands. Ze neemt fancultuur serieus waar sommige schrijvers (we zullen geen namen noemen) jonge muziekliefhebbers nog steeds wegzetten als bakvissen. Ze presenteerde tv op Pinkpop en ESNS.
En in 2024 voerde ze mooie gesprekken met mega-artiesten als Jack Antonoff, girl in red, St. Vincent, Jamie xx en The Last Dinner Party, met wie ze meteen ook drie lagen dieper komt dan veel andere journalisten. Ze viel dit jaar op met haar interview-serie Vera& en natuurlijk met de Lesbische Liga, de podcast waarin ze met Annefleur Schipper Lesbische popcultuur bespreekt.
Ten slotte: Arne van Terphoven, de belangrijkste dancechroniqueur sinds Gert van Veen. Voor de leken: dat is de man die house in Nederland op de kaart heeft gezet. Als geestesvader van Mary Go Wild won Arne elf jaar geleden al een halve Pop Media Prijs. Toen bracht hij meer dan 150 auteurs en fotografen samen om de Nederlandse dancegeschiedenis te vertellen, en dat boek is een vuistdik standaardwerk geworden voor wie ook maar IETS wil weten over dance in Nederland. Sindsdien schreef Van Terphoven heerlijke boeken over Multigroove en hardcore-dj Dano, en hij werkte mee aan de vuistdikke werken over Awakenings, Thunderdome en ID&T.
Deze nominatie is echter voor Uit het Hard: zijn biografie over The Prophet, een man die ooit begon in de hiphop, en via hardcore uiteindelijk zou uitgroeien tot the Godfather of Hardstyle. Hardstyle?! Een genre dat de media eigenlijk altijd heeft vermeden, en daardoor dreigden ontelbare verhalen in de vergetelheid te raken. Maar dankzij Arne krijgen ook wij nu een kijkje achter de schermen bij deze miljoenenindustrie, vol dj’s die supersterren blijken maar onder het mainstream publiek nog veel te onbekend zijn. En Van Terphoven beschrijft in zijn boek niet alleen de zinderende achtbaanrit van een 35 jaar durende carrière van The Prophet, maar hij neemt in één adem ook de hele Nederlandse dancegeschiedenis mee.
De Pop Media Prijs gaat dit jaar naar degene die bloed, zweten en tranen stopt in het portretteren van artiesten op de allermooiste manier. De Pop Media Prijs gaat naar degene die hun muziek en levensverhaal naar een miljoenenpubliek weet te vertalen, en zo bepaalt hoe wij naar artiesten kijken. De Pop Media Prijs gaat dit jaar naar Linda Hakeboom en Rolf Hartogensis! Opdat jullie nog vele muziekdocumentaires mogen maken!