Een stille crisis is gaande, laat AI een kwart van de inkomsten uit achtergrondmuziek verdwijnen?
Het belang van achtergrondmuziek in de detailhandel en horeca
Gepresenteerd door:
BumaStemra
ZA
17 Jan -
13:00 -
14:00 -
Oosterpoort - Grijze zaal
Labels & publishers,
Artist & management
Dutch spoken
Nu bedrijven ontdekken dat ze hun ruimtes kunnen vullen met eindeloze synthetische door AI gecreëerde soundtracks, voor een fractie van de kosten van licenties voor echte muziek, ontvouwt zich een stille crisis: de verdringing van muzikanten van vlees en bloed uit een van de meest betrouwbare inkomstenbronnen voor de makers. Maar ook het geleidelijk verdwijnen van de lokale muzikale identiteit in de winkels en horeca.
Naast de directe bedreiging voor het levensonderhoud van muzikanten, onderzoeken we in dit panel hoe deze verschuiving de kansen om lokaal talent te ontdekken vermindert. Ontstaat er een muzieklandschap waar in elke locatie hetzelfde klinkt.
Het door de EU gefinancierde project Music360 laat zien dat muziek meer is dan alleen achtergrondgeluid – het beïnvloedt de motivatie van personeel, de klantervaring en zelfs de verkoopresultaten. Fieldlabs in Nederland, Finland, Ierland, Spanje en Portugal onderzochten hoe muziek commerciële omgevingen beïnvloedt.
De panelleden – bestaande uit, cultuuractivisten, Music 360 en beleidsexperts – bespreken wat er op het spel staat wanneer algoritmen artiesten vervangen in de soundtrack van het dagelijks leven. Is er straks nog plaats voor menselijke creativiteit in commerciële omgevingen?
Naast de directe bedreiging voor het levensonderhoud van muzikanten, onderzoeken we in dit panel hoe deze verschuiving de kansen om lokaal talent te ontdekken vermindert. Ontstaat er een muzieklandschap waar in elke locatie hetzelfde klinkt.
Het door de EU gefinancierde project Music360 laat zien dat muziek meer is dan alleen achtergrondgeluid – het beïnvloedt de motivatie van personeel, de klantervaring en zelfs de verkoopresultaten. Fieldlabs in Nederland, Finland, Ierland, Spanje en Portugal onderzochten hoe muziek commerciële omgevingen beïnvloedt.
De panelleden – bestaande uit, cultuuractivisten, Music 360 en beleidsexperts – bespreken wat er op het spel staat wanneer algoritmen artiesten vervangen in de soundtrack van het dagelijks leven. Is er straks nog plaats voor menselijke creativiteit in commerciële omgevingen?