Ivan Milivojev: Ambassadeur voor de Europese Talentuitwisseling

03.03.25

Interview door Manfred Tari, muziekjournalistRedactie door Chelsea Hofland, muziekjournalist

Tijdens het diner van de European Talent Exchange op Eurosonic Noorderslag in januari werd de ervaren festivalorganisator Ivan Milivojev officieel voorgesteld in zijn nieuwe rol als diplomatiek vertegenwoordiger van het programma.

Foto: Ivan Milivojev

Een introductie van Ivan

Als medeoprichter van het Exit Festival in Servië neemt Milivojev een schat aan ervaring en expertise mee als festivalorganisator. Daarnaast brengt hij als langdurig bestuurslid van de festivalvereniging Yourope zijn diepgaande kennis en uitgebreide netwerk mee, waarmee hij tevens een van de belangrijkste partners is van de European Talent Exchange.

Sinds begin dit jaar treedt Milivojev namens Yourope op als Festival Partnership Ambassador, waarbij hij de schakel vormt tussen internationale festivals die zich aansluiten bij de European Talent Exchange.

Het programma, voorheen bekend als ETEP, breidt zich geografisch uit buiten Europa en stelt deelnemende artiesten in staat om op internationale schaal op festivals in nieuwe gebieden op te treden. Milivojev legt uit hoe het programma werkt en wat er nodig is om het naar een hoger niveau te tillen — een unieke stap voorwaarts in het promoten van Europese artiesten in het buitenland.

Kunt u uw rol als ambassadeur voor de European Talent Exchange toelichten?

Ivan: "Ik voel me vereerd en verheugd om de rol van ambassadeur voor de European Talent Exchange op me te nemen. Mijn missie is om het programma uit te breiden, en we zijn daar inmiddels mee begonnen door nieuwe festivals toe te voegen, zowel binnen als buiten Europa. Zo hebben we nu al festivals als Coachella Valley Music & Arts Festival en India International Music Week aan boord."

Zij waren de eerste die zich bij het programma aansloten. We zijn met hen gestart, en we gaan nog verder uitbreiden. We willen graag samenwerken met festivals zoals Echoes of Earth in India of de muziekconferentie Bogotá Music Market. Ook kijken we naar showcasefestivals als Zandari Festa in Zuid-Korea en het Ear Up Music Festival in Hongkong. Ik zeg niet dat ze al bevestigd zijn, maar ze hebben wel interesse getoond, zijn langsgekomen om te zien hoe het programma werkt en waren aanwezig bij de editie van Eurosonic Noorderslag dit jaar. Uiteraard gaven ze aan graag deel te willen uitmaken van het programma.

Ik ben verantwoordelijk voor het verbinden van festivals met de European Talent Exchange. Ik communiceer met de betrokken partners en partijen en bereid hen voor op de onboarding. Samen met het Exchange-team brengen we ook Europese festivals in kaart en benaderen we diegenen die zij zien als de perfecte match om het programma uit te breiden. Het is duidelijk dat dit programma steeds groter en breder wordt. Ik ben daar persoonlijk ook erg blij mee, want de partnerfestivals zijn van hoge kwaliteit. Zo runt een goede vriend van mij bijvoorbeeld het Zandari Festa.

Ik ben er al meer dan tien keer geweest. Het is als een kleine versie van Eurosonic, maar dan in Seoul in plaats van Groningen. Het is geen ‘typisch’ festival met grote headliners die je meestal op de grote festivals ziet. Het is een showcasefestival met veel verschillende locaties en volop opkomende artiesten. Alle locaties zitten altijd vol. Ik ben erg blij om te zien dat het concept van een showcasefestival, dat in clubs en kleine zalen wordt gehouden, ook in het buitenland succesvol is."

Tramhaus tijdens Eurosonic

Hoe is de festivalmarkt volgens jou de afgelopen jaren veranderd?

Ivan: "Nou, de festivalmarkt heeft het nog steeds zwaar. Het is een flinke strijd. Veel festivals zijn geannuleerd. Degenen die het hebben overleefd, zijn nog steeds aan het herstellen van de financiële klap tijdens de COVID-pandemie. Veel festivals hebben de afgelopen jaren niet onder normale omstandigheden kunnen werken.

Maar ik ben blij om te zien dat het publiek terug is, dat festivalgangers weer tickets kopen en dat festivals weer uitverkocht zijn."

Met dit in gedachten, is het mechanisme van de European Talent Exchange geschikt om te voldoen aan de behoeften van internationale festivalorganisatoren?

Ivan: "Het is een goed begin. Maar om eerlijk te zijn hebben we ook de hulp en steun nodig van muziekexportkantoren, vooral als het gaat om kleinere, opkomende artiesten. European Talent Exchange is een initiatief waarmee festivals meer Europees talent kunnen boeken, maar zij kunnen de kosten voor de artiesten die deelnemen aan het programma niet volledig dekken. Festivals buiten Europa ontvangen een ondersteuningsvergoeding van €1.600 voor maximaal 2 acts.

Het is iets meer dan wat Europese festivals gewoonlijk per act krijgen. Voor mij, in het werken met die bands, is het duidelijk dat dit niet genoeg is om hun kosten te dekken wanneer ze naar het buitenland gaan. Maar er zijn veel exportkantoren in bepaalde landen die hen daarbij helpen. Zo vallen alle puzzelstukjes samen.

Dit werkt niet voor alle festivals. Sommige zijn grote festivals die het financieel kunnen dragen, omdat ze economisch sterker staan, en dat doen ze ook al. Maar ik spreek vooral voor de kleinere festivals of showcasefestivals. Die vind ik interessanter, omdat festivals met grote headliners kleine artiesten soms wat in de schaduw zetten. Het publiek van zulke grote festivals wil vooral de headliners zien. Maar bij festivals zonder headliners is het publiek juist op zoek naar nieuwe ontdekkingen, meestal in volle, kleine zalen.

Als je naar het buitenland wilt, zorg dan dat je een agent hebt die een minitour voor je regelt!

Wanneer is een artiest klaar om deel te nemen aan het internationale deel van de European Talent Exchange?

Ivan: "Eén ding is zeker: ze moeten een agent hebben die optredens voor hen boekt, liefst vlak bij de data van de festivals die nieuw zijn binnen het programma, bijvoorbeeld in Azië of Amerika.

Het kost te veel om alleen voor één optreden daar naartoe te gaan, dus je moet een kleine tour geboekt hebben.

Dat is wat er in het verleden gebeurde toen ik Koreaanse artiesten boekte voor Exit Festival of andere Europese festivals. Zij hadden altijd een Europese agent nodig die de artiesten hielp om een paar extra shows te regelen, zodat het financieel haalbaar werd."

Zijn er specifieke doelen gesteld aan jou als ambassadeur voor Exchange? Moet je een bepaald aantal nieuwe festivals aan het programma toevoegen?

Ivan: "Nee. Maar omdat ik al meer dan tien jaar bestuurslid ben bij Yourope, ken ik ontzettend veel festivals over de hele wereld. Toch gaan we niet wild te werk; het is echt festival voor festival, één voor één. We hebben inmiddels drie nieuwe festivals aan boord en zijn in gesprek met nog drie anderen, terwijl we tegelijkertijd met meerdere potentiële festivals praten. Voor nu is dat een klein aantal, maar voor Yourope als organisatie is het een enorme stap vooruit. Het is essentieel voor ons dat meer niet-Europese festivals zich aansluiten bij het programma, zodat we Europese artiesten internationaal kunnen promoten en ondersteunen."