ESNS and See Tickets: Pioneering Musical Talent and Technology

11.01.24

Since its inception in 1986, Eurosonic Noorderslag (ESNS) has established an impressive reputation in the dynamic world of live entertainment. A pioneer when it comes to discovering and promoting emerging talent, not only has ESNS been pushing musical boundaries in recent years, it has also invested heavily in the development of innovative solutions in the field of online ticketing. In 2021, ESNS laid out specific goals with the aim of enhancing the festival experience, focused on improving the level of service provided to fans, gaining better insight into data and further optimizing the customer journey, in terms of primary as well as secondary ticket sales. Jet Schuit (Ticketing & Customer Relations Coordinator, ESNS) and Jasper Butter (Director of Client Success, See Tickets Benelux) discuss the progress that has been made so far.

Fotograaf: Joris Brouwer

Ambitieuze doelen voor een dynamisch ticketsysteem

In 2021 formuleerde Eurosonic Noorderslag (ESNS) ambitieuze doelen om de festivalervaring van de fans te transformeren. De visie van ESNS omvatte direct contact met de fans, service-upselling, een betere ervaring in het aankoopproces en een veilige secundaire ticketmarkt. Gezien de vele raakvlakken, werd See Tickets aangehaakt. Jet Schuit (Coördinator ticketing & Customer Relations, ESNS) en Jasper Butter (Director of Client Success, See Tickets Benelux) gaan in op enkele ontwikkelingen die zijn gerealiseerd. 

De eerste stap in het verbeteren van de festivalervaring werd gezet met de introductie van een nieuwe white-label shop. ESNS kreeg voor het eerst een ticketshop volledig in de stijl en branding van ESNS. De shop werd later uitgebreid met smartshopping integraties en vertaald in een achterliggende first-party datastrategie. De bezoeker koopt een ticket via een one-stop-shop waarin alle producten ­worden getoond. Zo kun je in de shop, naast tickets voor het festival, ook terecht voor een hotelovernachting, treintickets voor de reis naar ESNS en cashless top-ups, zodat je direct een drankje kunt bestellen bij aankomst. Dit zorgt voor een zorgeloze ervaring voor de bezoeker en versterkt de relatie tussen ESNS en haar publiek.

De nieuwe shop zorgde niet alleen voor een verbeterde fanervaring, maar heeft ook ­directe voordelen voor ESNS.

Jasper Butter: “Binnen de ambities van ESNS is een flexibele en dynamische ticket­shop een must. Er zijn potentieel veel keuzes die een bezoeker kan maken. Om te voorkomen dat die in het proces afhaakt of niet alles uit het aanbod haalt, helpt onze shop hen een handje. Hiermee behaalt ESNS een hogere omzet en betere conversies.”

Fotograaf: Bart Heemskerk

Ticketkeeper & GET

“Eén van de dingen die ons aanspreekt in de samenwerking met See Tickets, is de open API-strategie”, vertelt Jet Schuit. “Dit geeft ons de mogelijkheid om onze eigen technologie te koppelen aan de ticketing van See Tickets. Dit heeft ons zeker rugwind gegeven bij de ontwikkeling van onze innovatieve ticketingwensen die eerder moeilijk van de grond kwamen.”Een voorbeeld van zo’n integratie is de koppeling met Global Event Technologies (GET). De integratie zorgt voor een realtime koppeling met het ESNS-gebruikersaccount van de fan, wat ESNS in staat stelt om ticket- en bezoekersinformatie te synchroniseren. Waar voorheen bezoekers individuele tickets, zoals entreeticket en tokens, afzonderlijk moesten laten scannen, worden nu alle gegevens van losse tickets op één plek verzameld. Hierdoor heeft de fan alle benodigde informatie op één plek en hoeft er ook maar één keer gescand te worden. Een van de voordelen hiervan is dat je een factuur kunt uitsturen naar de delegate, zodat zij niet alle bonnetjes hoeven te bewaren. Het eindresultaat: een positieve, geoptimaliseerde, en gebruiksvriendelijke beleving voor de fan.

Eén van de dingen die ons aanspreekt in de samenwerking met See Tickets, is de open API-strategie.

De integratie met GET draagt daarnaast bij aan een snellere verwerking van bestellingen op het evenement. Door de informatie van een bezoeker te koppelen aan een polsband waarmee je kunt betalen, zijn automatische toevoegingen van ­tegoeden mogelijk en is het gebruik van fysiek geld overbodig. Deze cashless payments z­orgen hierbij niet alleen voor een gemakkelijkere ervaring voor de fan, maar zorgen ook voor veel relevante inzichten, doordat er een continue informatiestroom in beide richtingen gaat. Daarnaast versterkt deze manier van werken de veiligheid van het betalingsproces, doordat de integriteit van de financiële transacties continu wordt gewaarborgd.

ESNS biedt dit jaar ook een podium aan Ticketkeeper. Met de mobiele wallet van Ticketkeeper worden fans ontzorgd rondom alles op het gebied van hun evenementen-ervaring. Ticketkeeper is ontworpen om het beheer van evenementtickets te vereenvoudigen. Fans van evenementen kunnen hun tickets al tijdens de aankoop opslaan in de app, zodat alle toegangsinformatie gemakkelijk op één plek te vinden is en automatisch getoond wordt op het scherm bij aankomst op het evenement. Schuit: “Wij waarderen de gedeelde innovatiedrang van See Tickets en dat zij altijd meedenken in het belang van de bezoeker. De integratie met Ticketkeeper past perfect bij onze ambitie om de festivalervaring voortdurend te optimaliseren en te vernieuwen.”

Fotograaf: Joris Brouwer

End to end fanervaring

De ticketmarkt heeft al langer te kampen met uitdagingen op gebied van secundaire verkoop, woekerprijzen en fraude. Deze problemen doen afbreuk aan de integriteit van ticketverkoop. Ook de fans van Eurosonic Noorderslag (ESNS) werden hiermee geconfronteerd. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden lanceerde ESNS in 2023 met behulp van See Tickets een eigen Resale Platform. Het White Label Resale platform van ESNS is een secundaire ticketmarktplaats geïntegreerd in het ticketingplatform, waardoor ESNS zowel de resale als de primaire kaartverkoop op één centrale plek houdt. 

“In deze tijd waarin een slimme interpretatie van data en persoonlijke communicatie centraal staan, zijn we als festival altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de bezoekerservaring te optimaliseren”, legt Jet Schuit uit. “De introductie van een eigen resale platform zorgt ervoor dat fans niet alleen een eerlijke prijs betalen, maar ook de zekerheid hebben dat hun tickets geldig zijn. Deze focus op service en betrouwbaarheid draagt bij aan een positieve festivalervaring en versterkt de relatie tussen ESNS en het publiek, zowel primair als secundair. 

Jasper Butter vult aan: “Wij vinden het in onze samenwerkingen belangrijk dat klanten keuzes kunnen maken die passen bij hun merk, strategie en doelstellingen. Onze technologie is slechts een middel om die doelstellingen te bereiken. Flexibiliteit in onze systemen en een breed aanbod aan integraties, hoort hier onverminderd bij.”

Relatie met fans

An integrated resale platform aligns perfectly with ESNS' first-party data strategy. When tickets are sold or resold, the ticket (seller) buyer is asked to personalize the tickets by means of an account. Because a personalized account is required when buying and selling tickets, the relationship between ESNS and its visitors becomes personal. This offers several advantages, such as reducing the number of fake tickets, because people are less likely to cheat if their personal information is known. Validated barcodes are also guaranteed during the (re)sale process. This way, the organization retains control over every transaction. “The number of people arriving at the door with fake tickets has dropped significantly, which leads to more satisfied visitors,” says Jet Schuit.

We zien dat het aantal mensen met een valse kaart aan de deur aanzienlijk is afgenomen, wat weer leidt tot meer tevreden bezoekers.

The personalization of the (re)sale process also helps in terms of collecting the correct visitor data. Because (re)sales are done via their own platform, both the data of the original buyer and the data of the secondary buyer is in the hands of ESNS. This not only provides additional visitor information for ESNS, but also improves the fan experience. Fans are included in the most up-to-date information about the festival and receive personalized offers.

De personalisatie van de (door)verkoop helpt daarnaast bij het vergaren van de juiste bezoekersdata. Doordat de transactie via het eigen platform verloopt, blijft zowel de data van de originele koper, als de data van de nieuwe koper in het bezit van ESNS. Dit zorgt niet alleen voor extra bezoekersinformatie voor ESNS, maar zorgt ook voor een betere fanervaring. Fans worden onder meer meegenomen in de meest actuele informatievoorziening rondom het festival en ontvangen een gepersonaliseerd aanbod.

Op de vraag naar toekomstplannen en doelstellingen, antwoordt Feenstra: “We streven naar nieuwe visuele ervaringen op de website en verdere innovatie van de one-stop-shop met onder andere een ­kalenderfunctie voor onze hotels.” 

Jasper Butter: “We zien ESNS als een inspirerend voorbeeld voor de branche. Hun aanpak en bereidheid om nieuwe dingen te proberen, moedigt ook andere evenementenorganisaties aan om te investeren in de directe relatie met de fans met behulp van data en een goede customer journey. De combinatie van de mooie historie van het festival en de behoefte van het festival om te blijven innoveren, belooft veel goeds voor de toekomst”

Schuit roept ook anderen uit de industrie op om dit gesprek met elkaar te voeren: “We willen niet alleen onze successen ­delen, maar ook het gesprek aangaan met andere evenementen. Samen kunnen we kennis delen en nieuwe ideeën vergaren. Het is tijd voor een collectieve stap voorwaarts in de live-entertainmentindustrie om fraude rondom tickets te bestrijden.”