Gezocht; een succesvolle marketingstrategie voor poppodia

Presented by: ESNS
THU - 15:00-16:00 - Oosterpoort - Ronde Kamer
Festivals & venues
Nederlands gesproken
Uit het VNPF cijferrapport over 2022 blijkt dat slechts 2,1% van de totale uitgaven voor rekening van marketing komt. Dat is niet heel erg veel, to put it mildly. Het geeft aan dat de budgetten dus niet tot in de hemel groeien. Dus inventiviteit is gevraagd als je als podiummarketeer serieus aan de knoppen zou willen draaien. Uiteraard draait het voor de marketingprofessionals om het promoten van de show. Tickets verkopen. Dus posters plakken, Facebook- en Instagram-post, al dan niet ondersteund met een klein budgetje, een bericht op de site en in de digitale nieuwbrief. Maar er liggen meer marketinguitdagingen voor de Nederlandse zalen. Zoals de vergrijzing van de bezoeker en het effectief aanspreken van een nieuw, jong publiek. En hoe ga je om als zaal met je eigen merk en de ‘branding’ van dat merk? En welke innovatieve strategieën of nieuwe marketingmethoden zijn realistisch om op te pakken die ook het verhaal van het podium vertellen? Welke media en middelen zetten we dan in? Moet het gezocht worden in storytelling, touch points, paid/owned/earned/, customer journey’s, KPI’s, hygene- hub- en hero content, ROI (return on investment), buyer persona, churn rate, monthly recurring revenue, brand proposition? Hoe kunnen podia door een andere bril creatief en innovatief naar toekomstige marketingstrategieën kijken? We leggen de vraag voor aan drie creatieve marketingspecialisten die niet perse uit de muzieksector komen.
Moderator Speakers