Het recht als instrument voor vrouwelijke muziekmakers
Gepresenteerd door:
FIPE
Legal & law,
Diversity & inclusion
Nederlands gesproken
Van oudsher, en nog steeds, zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de muziekindustrie. Vrouwen worden gemiddeld minder gedraaid op de radio, staan minder op festivals, en verdienen minder. Uit onderzoek van Buma/Stemra blijkt dat vrouwen het gebrek aan rolmodellen zien als een van de oorzaken van deze genderongelijkheid. Wat dat betreft was 2024 een goed jaar: Taylor Swift domineerde alle hitlijsten en de Grammys stonden volledig in het teken van vrouwelijke artiesten. Maar helaas zijn we er nog lang niet. Een goed moment om stil te staan bij de vraag hoe het recht kan worden ingezet om de positie van vrouwen nog meer te verbeteren, en welke invloed technologische en juridische ontwikkelingen daarop hebben. Dit panel, georganiseerd door de Female Intellectual Property Experts (FIPE), bestaat uit vrouwen en gaat over vrouwen in de muziekindustrie en het recht. Aan bod komen onder meer de opkomst van AI en algoritmes, die invloed hebben op de zichtbaarheid en kansen van vrouwelijke artiesten, juridische kwesties rond auteursrechten en eigendom zoals het geschil tussen Taylor Swift en haar platenmaatschappij over de masterrechten op haar eerste albums, de impact van erfrecht in de zaken van iconen als Aretha Franklin, wier nalatenschap en muzikale rechten onderwerp van juridische geschillen zijn, en Anne Frank, wier literaire erfenis belangrijke vragen oproept over auteursrechten na de dood.