Wil de rechtmatige eigenaar van fan-data zich melden!

Gepresenteerd door:
ZA 18 Jan - 11:30 - 12:30 - Oosterpoort - Bovenzaal 2
Ticketing, Marketing & Communication, Legal & law
Dutch spoken
Steeds meer artiesten zijn in toenemende mate afhankelijk van hun inkomsten uit optredens. Dat is geen nieuws. Terwijl fors gestegen ticketprijzen en dynamic pricing veelal het onderwerp van gesprek zijn, willen artiesten in toenemende mate eigenaar worden van de data van ticketkopers. Omdat artiesten in toenemende mate afhankelijk zijn van de relatie die ze met hun fans opbouwen. Met de hoop dat fans ook superfans worden. Invloed uitoefenen op de algoritmes van social media platforms en streaming partijen is onmogelijk, en dus stijgt de behoefte aan concrete data van fans die een ticket kopen. Maar de vraag is, van wie zijn die fan-gegevens nu precies zodra deze zijn/haar gegevens achterlaat bij de aanschaf van een online een ticket? De promotor? De zaal? Het ticketingbedrijf? Of toch de artiest? En dan ook van de manager van die artiest? En mag het label die data dan ook gebruiken? Wie in de hele keten heeft waar recht op? En wie bepaalt dat? De wet? Hoe zit het dan met de privacywetgeving die juist bezoekers moet beschermen? Voor effectieve marketing van alles wat rondom een artiest wordt georganiseerd zijn data van fans en superfans van cruciaal belang. Kortom: hier met de fan-data!!!
Moderator Sprekers